Blog

Promo Maart

Promo Maart

Indien uw banden abnormaal verslijten (bijvoorbeeld ; beide aan de binnenkant of beide aan de buitenkant). Dan is vrij zeker dat uw wagen een professionele uitlijning nodig heeft. Zo haalt U in de toekomst een beter rendement uit uw investering in nieuwe banden !

Uitlijnen betekent dat de ophangingsdelen voor- en achteraan worden afgesteld. Een foute afstelling van de uitlijning kan een vroegtijdige slijtage van de banden veroorzaken. De afstelling kan wijziging telkens u een stoeprand raakt of door een kuil rijdt. Elke keer dat uw wagen ergens tegenaan rijdt, kan de afstelling van de wagen ontregeld raken. Een uitlijning heeft impact op de bandenslijtage en rijgedrag van de wagen. Kortom, een correcte uitlijning garandeert mede de maximale levensduur van uw banden en uw wegligging. Uitlijnen zorgt ervoor dat uw wielen loodrecht op de wegstaan en evenwijdig aan elkaar staan. Uitlijnen is niet te verwarren met uitbalanceren. Het uitbalanceren zorgt ervoor dat uw wagen niet zal trillen bij bepaalde snelheden.

De uitlijning moet geverifieerd worden indien:

Het voertuig een aanrijding heeft gehad
Er onderhoudswerken aan de ophanging werden uitgevoerd
De banden een ongelijke, abnormale slijtage vertonen.
Het voertuig geen normaal rijgedrag vertoont. De wagen zwenkt bijvoorbeeld uit naar een bepaalde kant of het stuur keert niet terug in de middenstand.
U nieuwe banden koopt en de levensduur hier wil garanderen
Een uitlijning omvat verschillende zaken die bijgesteld kunnen worden: de wielvlucht, caster en de sporing. Bij de uitlijning worden de hoeken van de wielen bijgesteld tot hun sporing en hun wielvluchtcorrect zijn. De wielvlucht van een wagen is de afwijkende stand van de wielen van een voertuig ten aanzien van een verticale lijn doorheen het wiel. De wielvlucht of camber van een wagen kan positief of negatief zijn.

Bij een positieve wielvlucht staat de bovenkant van de wielen verder uit elkaar verwijderd dan de onderkant. Kennen de banden van uw voertuig een abnormale slijtage aan de buitenkant? Dan kan dit te wijten zijn aan een positieve wielvlucht. Bij een negatieve wielvlucht staan de bovenkanten van de wielen minder ver uit elkaar dan de onderkanten. De binnenzijde van de banden kunnen bijgevolg een abnormale slijtage ondervinden. De sporing van een wagen betreft de afstand tussen de wielen van éénzelfde as.

Bij toespoor staan de voorkanten van de banden meer naar elkaar gericht. Opnieuw zal dit slijtage aan de buitenzijden veroorzaken, net als onderstuur in het rijgedrag van de wagen. Uitspoor veroorzaakt overstuur in de bochten en is te wijten aan het feit dat de achterkant van de wielen dichterbij elkaar liggen dan de voorzijde. De band zal een sneller slijtage kennen aan de binnenzijde.

Als bandenspecialist bekijken wij automatisch het slijtagepatroon van uw banden. Bij het plaatsen van nieuwe banden raden wij u aan de uitlijning te laten controleren.

Geniet van onze promotie in maart ! Bij aankoop van 2 banden, betaalt u voor een uitlijning 40 euro. Bij aankoop van 4 banden, slechts 35 euro.

Tijd voor zomerbanden! Maak nu uw wisselafspraak

Tijd voor zomerbanden! Maak nu uw wisselafspraak

Liggen uw banden bij ons op stock? Maak nu gebruik van onze online afsprakentool en vermijd zo lange wachttijden. Neem uw nummerplaat en magazijnnummer bij de hand en verkrijg toegang tot onze online agenda.

Continental wint Automechanika Awards met paardebloem rubber

Continental wint Automechanika Awards met paardebloem rubber

Continental heeft twee Automechanika Awards gewonnen voor innovatie en voor groene producten met het Taraxagum-project. Het gaat om de productie van autobanden met rubber van de Taraxacum kok-saghyz (TKS) paardenbloem, beter bekend als de Russische paardenbloem.

Continental zoekt paardentemmers

Continental zoekt paardentemmers

De nieuwe campagne van Continental moet de consument het tastbaar bewijs leveren van de capaciteiten van dit unieke type Continental Ultra High Performance-banden.

Bandenspanning controleren is besparen

Bandenspanning controleren is besparen

Wie maandelijks zijn bandenspanning controleert, kan daar jaarlijks tot 300 euro mee besparen. Nochtans doet amper één op de vijf dat. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid bevroeg in september zo’n 1.000 chauffeurs.

Budgetbanden: de test

Budgetbanden: de test

Het Duitse testinstituut GTÜ vergeleek een zestal budgetbanden uit China en Oost-Europa met een Dunlopband en kwam tot ‘alarmerende’ resultaten.

Wat is Tire Pressure Monitoring System ?

Wat is Tire Pressure Monitoring System ?

TPMS of Tyre Pressure Monitoring System, is een hulpmiddel dat de bandenspanning en temperatuur van de autobanden meet terwijl u in de auto zit. Van 1 november 2012 dient elk nieuw model uitgerust te worden met TPMS.

Andere bandenmaat?

Andere bandenmaat?

Ben je op zoek naar de juiste of een vervangende bandenmaat? Op de zijkant van iedere autoband staat volop informatie over het merk, model, de maat, het draagvermogen, de snelheidsindex, DOT code en meer.

Waar vindt u de bandenmaat?

Waar vindt u de bandenmaat?

Uw bandenmaat vormt cruciale informatie om een passende offerte te maken. Waar vindt u deze bandenmaat en wat betekenen al deze cijfers? Hier vindt u een overzicht.

Welke bandendruk?

Welke bandendruk?

De druk van de banden is een essentieel element. Te veel of te weinig druk kan de wegligging in gevaar brengen, de slijtage van de band bevorderen en het brandstofverbruik de hoogte in jagen.

Winter-, zomer- of een vier seizoenenband

Winter-, zomer- of een vier seizoenenband

Het mag dan al het gemakkelijkste zijn om het hele jaar met dezelfde banden te rijden; een goed idee is het niet. Winterbanden verslijten bijvoorbeeld sneller in de lente en de zomer, maar ze voeren sneeuw en slijk wel sneller af door hun profiel.

Wetgeving winterbanden

Wetgeving winterbanden

Vertrekt u op wintersportvakantie? Misschien heeft u wel nood aan winterbanden. Hieronder een overzicht van de winterbandenwetgeving in verschillende landen.

Pompen met stikstof

Pompen met stikstof

Stikstof is minder gevoelig aan temperatuurvariaties. Bijgevolg blijft uw bandendruk stabiel, wat een positief effect heeft op uw kilometerrendement.

(Ab)normale bandenslijtage?

(Ab)normale bandenslijtage?

Bandenslijtage is helaas onvermijdelijk en dat is maar goed ook. Door de wrijving van de band met het wegdek kunnen krachten overgedragen worden. Maar welke slijtage is normaal en welke niet?

Een band herstellen?

Een band herstellen?

Het herstellen van banden is een uiterst delicaat proces en vraagt de expertise van een bandenspecialist. Grosso modo zijn er vier soorten herstellingen mogelijk.

Recyclage van banden

Recyclage van banden

Als eindverkoper zijn we verantwoordelijk voor onze producten in hun afvalfase. Hoe gaan wij als bandencentrale met versleten banden om? En hoe worden deze verwerkt?

Bereik ons

 015/43.06.01
 mechelen@bestdrive.be
 Antwerpsesteenweg 249, 2800 Mechelen
Maak een afspraak online
Bekijk op google maps