Waarom uw banden vullen met stikstof en niet langer met lucht? Lucht bevat onder meer zuurstof, vocht en vuil. Dat zijn voor band en velg stuk voor stuk onvriendelijke bestanddelen. Gelukkig is er sinds enkele jaren een alternatief: Stikstof. Vliegtuigbanden en Formule 1 banden worden al veel langer gevuld met stikstof, waarom uw banden niet?
Waarom stikstof?
Het pompen met stikstof ken zijn oorsprong in Brazilie. Als gevolg van de hoge vochtigheidsgraad in de lucht verkregen de met lucht opgeblazen banden een onstabiele bandenspanning. Gewone lucht bevat trouwens reeds voor 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% zeldzaam gas (helium, argon,…)
Voordelen stikstok
Maar wat zijn nu de concrete voordelen van stikstof? Stikstof is een neutraal gas, dat geen invloed heeft op het rubber, waarvan het de veroudering vertraagt. Bovendien is het een inert, inactief gas, dat minder gevoelig is aan temperatuurvariaties. Hierdoor verkrijg je een stabielere bandendruk, wat een positief effect heeft op het kilometerrendement en op de rolweerstand. Dit betekent uiteraard niet dat de druk niet in functie van de last of de snelheid hoeft aangepast te worden. De moleculen van stikstof zijn veel groter dan degene van zuurstof. Vandaar dat er minder kans is op drukverlies door de poreusheid van de band. Dat betekent opnieuw niet dat men de bandendruk niet meer hoeft te controleren, maar de controles kunnen minder frequent gebeuren. Een laatste, niet te onderschatten voordeel: De stikstof is een brandblusser in tegenstelling tot zuurstof dat een brandversneller is. De zuurstof wakkert het vuur aan, de stikstof blust het uit.
Voordelen voor u als klant
Als de bandendruk aan de gebruiksomstandigheden is aangepast, verzekert dit een meer constant gedrag, want de band is minder gevoelig aan temperatuurvariaties. Ten opzichte van een band met een te lage spanning is de wrijving lager, waardoor de band 25% tot 35% langer meegaat. Doordat de bandendruk stabieler blijft, verhoogt het kilometerrendement. Stikstof houdt de band 4 keer zo lang op de juiste spanning en verminderd het brandstofgebruik juist met 3 tot 5%. Bovendien vereisen de banden minder controle omdat het verlies door poreusheid veel minder voorkomt. Evenwel betekent dit geenszins dat de band druk kan verliezen bijvoorbeeld via het ventiel.