Winter-, zomer- of een vier seizoenenband

Winter-, zomer- of een vier seizoenenband

Het mag dan al het gemakkelijkste zijn om het hele jaar met dezelfde banden te rijden; een goed idee is het niet. Winterbanden verslijten bijvoorbeeld sneller in de lente en de zomer, maar ze voeren sneeuw en slijk wel sneller af door hun profiel. Voor uw veiligheid én uw portemonnee loont een wissel wel degelijk.

Het is belangrijk de keuze van uw banden goed af te stellen op het seizoen. Het hele jaar zomer- of winterbanden op uw auto laten zitten, raden we sterk af. Zomerbanden, waarmee de meeste auto’s in ons land zijn uitgerust, zijn immers helemaal niet geschikt voor winterse toestanden: de trend om voor steeds bredere banden te kiezen, met een steeds hogere snelheidsindex maakt dat ze beduidend zwakker presteren als het kouder is dan 7° C.

En de situatie wordt er niet beter op naarmate het kouder wordt. Maar waarin onderscheiden winterbanden zich dan? Het rubber is van een andere samenstelling en blijft daardoor soepel tot extreem lage temperaturen (tot -40° C). Ze plakken beter op de weg. Bovendien hebben ze een andere profiel waardoor sneeuw en slijk gemakkelijker kan worden afgevoerd dan bij een zomerband, wat ook geldt bij regen. De wegligging is daardoor beter in deze omstandigheden. Anderzijds hebben zomerbanden duidelijk kortere remafstanden.

Verder zijn de nadelen die met winterbanden in verband worden gebracht vaak sterk overdreven: ze produceren niet meer lawaai en zijn niet minder comfortabel dan zomerbanden, sommige zijn gehomologeerd voor hoge snelheden, ze presteren niet minder goed op een droog of nat wegdek of bij zachter weer, en ze zijn niet sneller versleten dan zomerbanden in de zomer. Enkel als ze ook de zomer en de lente worden gebruikt, zullen ze sneller afslijten.

Denk er dus aan om geschikte banden te kopen, als de winter eraan komt. U hebt dan twee mogelijkheden. Ofwel koopt u nieuwe velgen voor die nieuwe banden, ofwel houdt u uw oude velgen. Als u de oude houdt, zal uw garagist uw zomerbanden er van af moeten halen en de nieuwe banden er op hun beurt op moeten plaatsen (en dit telkens als de banden moeten worden verwisseld). U bespaart dus op de aankoop van nieuwe velgen, maar daartegenover staat wel de prijs voor de vervanging bij elke overgang van de seizoenen.

Als u nieuwe velgen koopt, dan kunt u de winterbanden daar op laten, en moet u niet elk half jaar bij uw garagist langsgaan. Al is het ook mogelijk om de klus zelf te klaren. Al moet u ook dan rekening houden met een aanzienlijke uitgave: tussen € 700 en € 1000 voor de vier banden (velgen inbegrepen).

Wat betreft het opbergen van de banden die u niet gebruikt: vaak heeft uw garagist nog wel een plekje om ze te stockeren.
De alleseizoenbanden zijn op hun beurt af te raden. Enkel op papier is dit de beste oplossing (“presteren even goed als de concurrenten, bij welke weersomstandigheden dan ook”). De ideale tussenoplossing moet eigenlijk nog worden uitgevonden, al is er op dat vlak de voorbije jaren vooruitgang geboekt. Uit onze tests blijkt dat de prestaties van de alleseizoenbanden op sneeuw en ijs nog niet in de buurt komen van die van echte winterbanden. Voorlopig tonen ze zich dus nog niet als een volwaardig alternatief: geen enkel model krijgt een positieve score in winterse omstandigheden. Bovendien kunnen we er niet omheen dat ze veel meer rolgeluid produceren. Hun levensduur en hun impact op het verbruik zijn globaal genomen wel redelijk goed.

Bron: Test Aankoop